Program
Łódź 2019
7 października
Podczas konferencji będzie można skorzystać z słuchawek z tłumaczeniem symultanicznym, zarówno z języka angielskiego na polski, jak i z polskiego na angielski.
Udział bezpłatny, wystarczy się zarejestrować: Formularz
09:00 |
|
FILMTERACTIVE 2019
NOWE NARRACJE WIZUALNE
Już 7-8 października, w przestrzeni Szkoły Filmowej w Łodzi, odbędzie się kolejna odsłona festiwalu Filmteractive, na którą złożą się: ✯ „Nowe narracje wizualne” – pierwsza edycja konferencji stanowiącej punkt wyjścia dla działalności Laboratorium Narracji Wizualnych przy Szkole Filmowej w Łodzi, którego zadaniem jest eksploracja obszarów rozwoju nowych form narracji wizualnej we współczesnym krajobrazie medialnym. Wystąpienia uznanych artystów, ekspertów i badaczy z obszarów pozostających w polu zainteresowań poszczególnych pracowni Laboratorium i dyskusje z nimi pozwolą na rozpoznanie aktualnego stanu badań nad zmieniającą się pod wpływem technologii narracją wizualną oraz prezentację najważniejszych osiągnięć artystycznych w tym polu, a dzięki temu – wyznaczenie kierunków dalszych poszukiwań, badań i dyskusji. ✯ „Strefa Innowacji” – interaktywna ekspozycja, umożliwiająca poznanie i doświadczenie najnowszych osiągnięć technologii, wpływających na zmiany w procesach tworzenia i doświadczania treści. ✯ „Czasoprzestrzenie 2019” – przegląd najciekawszych produkcji VR z całego świata, w tym premier z takich festiwali jak Sundance, Wenecja czy Tribeca. Współorganizator: Stowarzyszenie XR. Udział bezpłatny, wystarczy się zarejestrować: http://filmteractive.eu/formularz/lodz |
09:30 |
|
FILMTERACTIVE 2019
WYSTĄPIĄ:
REKTOR SZKOŁY FILMOWEJ W ŁODZI – prof. dr hab. Mariusz Grzegorzek LABORATORIUM NARRACJI WIZUALNYCH PRZY SZKOLE FILMOWEJ W ŁODZI – dr Krzysztof Pijarski, dr Krzysztof Franek FUNDACJA MEDIA KLASTER – Beata Cygan |
|
|
MODUŁ 01
Rozpoczniemy od refleksji nad zagadnieniami wokół zmian w obrębie języka filmowego i szerzej – audiowizualnego oraz sposobów konstruowania narracji w kontekście rozwijających się technologii immersyjnych. Szczególny nacisk kładziemy na cinematic VR i stereoskopię, ale pozostajemy otwarci na takie obszary, jak rzeczywistość rozszerzona (AR), sztuczna inteligencja (AI), czy rynek gier wideo. Ta część konferencji będzie próbą przyjrzenia się potencjałowi narracyjnemu, artystycznemu i poznawczemu mediów immersyjnych, a także kwestiom technologicznym, produkcyjnym i badawczym. Będzie to również okazja do zastanowienia się nad tym, dokąd zmierza kino i jak się zmienia pod wpływem nowych technologii. W kontekście filmu sferycznego będziemy pytać między innymi o to, w jaki sposób dać poczucie sprawczości odbiorcy jednocześnie nie rezygnując z ambicji artystycznych i narracyjnych reżysera, jak negocjować relację między immersją a interaktywnością, nie zrywając u widza poczucia obecności, w jaki sposób prowadzić uwagę widza, uznając dekonstrukcję pojęcia kadru w doświadczeniu filmowej wirtualnej rzeczywistości? W kontekście stereoskopii warto postawić (ponownie) pytanie o wyjście stereoskopii z postprodukcyjnego tricku ku bardziej ambitnym zastosowaniom prawdziwej stereoskopii i zastanowić się nad tym, czy i w jaki sposób uruchomienie trzeciego wymiaru w doświadczeniu filmowym może być nośnikiem treści emocjonalnych, czy może wzbogacić przekaz artystyczny, itd. Jedna rzecz wydaje się oczywista: stoimy przed koniecznością przedefiniowania środków filmowych w kontekście sposobu filmowania i montażu, kierowania uwagą widza, prowadzenia aktorów, dramaturgii i narracji oraz produkcji. |
10:00 |
|
OŚ CZASU VS OŚ PRESTRZENI
Sylvia Rothe
Wydział Matematyki, Informatyki i Statystyki | Uniwersytet Monachijski. Dokumentalistka z Monachium. Studiowała matematykę w Berlinie. Brała udział w licznych seminariach i warsztatach dla dokumentalistów. Od 2004 roku realizuje rozmaite projekty filmowe, które były pokazywane na międzynarodowych festiwalach filmowych. Jej twórczość koncentruje się na tematach zaangażowanych społecznie. Jej główne zainteresowania badawcze to: wirtualna rzeczywistość kinowa / filmy 360º; wpływ pozycji kamery na filmy VR; orientacja w filmach VR; interaktywność w filmach VR; VR jako nośnik doświadczeń społecznych. |
10:40 |
|
Być kimś innym: przyszłość storytellingu
Domna Banakou
Badaczka | EVENT LAB | Uniwersytet Barceloński W 2009 roku uzyskała tytuł licencjata w dziedzinie informatyki na Uniwersytecie Jońskim (Korfu, Grecja). W latach 2009-2010 otrzymała tytuł magistra Grafiki Komputerowej, Wizji i Obrazowania na University College London (UCL). W 2017 roku zdobyła doktorat z psychologii klinicznej i psychobiologii wykorzystującej wirtualną rzeczywistość na Uniwersytecie Barcelońskim w Hiszpanii, finansowany przez FI-DGR 2014 Grant dla uniwersytetów i ośrodków badawczych przez Generalitat de Catalunya. Obecnie jest badaczką postdoc w EVENT-LABie (UB). "Moje zainteresowania badawcze koncentrują się na środowiskach wirtualnych i tym, jak ludzie reagują na wydarzenia w ich obrębie. Pociąga mnie pomysł symulowania sytuacji trudnych lub niemożliwych do zrealizowania w rzeczywistości fizycznej, a szczególnie interesuje mnie temat cielesnej reprezentacji w środowiskach wirtualnych. Zajmuję się przemianami wirtualnego wyglądu ciała, badając percepcyjne i behawioralne korelaty iluzji własności ciała, które występują jako funkcja typu ciała, w którym występuje wcielenie.” |
11:20 |
|
POROZMAWIAJMY!
|
11:30 |
|
NOWY PARADYGMAT NARRACJI XR
Pola Borkiewicz
Kierownik pracowni VR/AR | Laboratorium Narracji Wizualnych | Szkoła Filmowa w Łodzi. Artystka interdyscyplinarna, badaczka, projektantka, reżyserka, kognitywistka, autorka tekstów. Doktorantka w Laboratorium Rzeczywistości Wirtualnej i Psychofizjologii Instytutu Psychologii Polskiej Akademii Nauk, gdzie prowadzi badania nad zagadnieniem Cinematic VR (Nowy paradygmat narracji sferycznego filmu 3D VR. Badanie immersji i poczucia obecności w filmowym doświadczeniu wirtualnej rzeczywistości). Pracuje nad monografią dotyczącą Graficznego Systemu Zapisu Języka Filmowego, czyli Sign System of Audiovisual Language (SSOAV) i komponentów potencjalnych rzeczywistości (xReality). Publikuje w zakresie języka narracji cinematic VR oraz bioetycznych konsekwencji rozwoju środowisk wirtualnych (AR/VR/MR). Wykładowca kursów CinematicVR (Crash Course, Pro) oraz Film & Percepcja (DreamScreen, NeuroCinematics). Popularyzatorka modelu współpracy Art&Science, organizatorka konferencji Immersive Storytelling. Zajmuje się szeroko pojętą psychologią percepcji, nowych technologii i neuroestetyką. Inicjatorka i współzałożycielka interdyscyplinarnego projektu Systemy Narracyjne Open Lab realizowanego w Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W ramach prac nad projektami w zakresie nowych mediów, współpracuje z Interdyscyplinarnym Centrum Badawczym Szkoły Filmowej w Łodzi, Akademią Sztuk Pięknych w Warszawie oraz Centrum Innowacji Uniwersytetu SWPS. |
12:10 |
|
NARRACJE CZASOPRZESTRZENNE
Ludger Pfanz
ZKM | CENTER FOR ART AND MEDIA. Producent, reżyser, autor licznych publikacji branżowych. Po ukończeniu studiów teatralnych i literackich na Wolnym Uniwersytecie w Berlinie ukończył z wyróżnieniem studia filmowe na Akademii Sztuk Pięknych w Hamburgu. Od 1997 roku jest instruktorem i kierownikiem pracowni na Uniwersytecie Sztuk Pięknych i Projektowania w ZKM Karlsruhe. W 2010 roku założył laboratorium badawcze „Expanded 3 Digital Cinema Lab". Pflanz jest również założycielem i szefem takich inicjatyw jak: „3D Alliance Karlsruhe", europejskiego programu „Parallax", międzynarodowego konsorcjum VR, międzynarodowego festiwalu „BEYOND", międzynarodowego sympozjum „Future Design – Artistic Visions for Europe and BEYOND" oraz „Future Design-Institute". |
12:50 |
|
CZY LUDZIE NADAL MAJĄ MONOPOL NA KREATYWNOŚĆ?
Gaëlle Mourre
Reżyserka i scenarzystka. Mieszka i pracuje w Londynie. Podróżując po Azji, Stanach Zjednoczonych i Europie, poznała wiele różnych kultur, których elementy do dziś przemyca w swojej twórczości. Jej najnowszy projekt – „Mechanical Souls” – miał swoją premierę na Festiwalu Filmowym Sundance w 2019 roku oraz był prezentowany podczas SXSW. „Mechanical Souls” wybrano do udziału w programie Google Jumpstart 2018 oraz do prezentacji w ramach: – 75. Venice Biennale Production Bridge i – Kaohsiung Film Festival VR Lab. Gaëlle ukończyła studia reżyserskie w London Film School. Uzyskała tytuł magistra filmoznawstwa oraz tytuł licencjata historii sztuki i literatury hiszpańskiej. Tworzy zarówno treści fabularne, jak i branded content. Reżyseruje filmy w technologii 2D oraz VR. Jej projekty fabularne to między innymi „Awakening” (wyróżniony nagrodą w kategorii „Best Drama” na NY International Short Film Festival) oraz „The Feast” (wyróżniony nagrodą w kategorii „Best Production Design” na Underwire Film Festival). Wyprodukowała i wyreżyserowała również reklamę dla Institut Français du Royaume-Uni z Lambertem Wilsonem w roli głównej. |
13:30 |
|
JEDZMY!
|
14:30 |
|
ESEJ W PRZESTRZENI
Kuba Mikurda
Kuba Mikurda jest filmoznawcą i filmowcem, mieszka i pracuje w Warszawie. Zaczynał jako krytyk filmowy, dziennikarz i wydawca. Następnie pracował jako reżyser i prezenter telewizyjny dla Canal+ Polska. Aktualnie jest adiunktem w łódzkiej Szkole Filmowej, gdzie prowadzi Studio Eseju Filmowego. |
|
|
MODUŁ 02
W tej części chcielibyśmy podyskutować o nowych formach narracji, powstających z wykorzystaniem technologii interaktywnych i cyfrowych, takich jak dokument interaktywny, esej filmowy, projekty trans- i crossmediowe czy narracje partycypacyjne. Podstawowe pytanie brzmi, jak rozumieć narrację w obliczu gatunków, które podważają klasyczne ujęcie narracji jako układu wydarzeń rozwijających się w konkretnym czasie? Czy istnieje coś takiego, jak narracja eseistyczna, rozumiana jako konstelacja myśli i afektów raczej niż sekwencja wydarzeń? Jak konstruować narracje, które nie są zawarte w dziele, tylko powstają w trakcie ich doświadczania, jak to się dzieje w przypadku filmu interaktywnego? Ponadto będzie nas interesował wpływ technologii interaktywnych i cyfrowych na kreacje bohatera, a także na odbiór dzieła przez widza. |
15:10 |
|
TBC
Kevin B. Lee
Zrealizował ponad 360 esejów wideo na potrzeby platform wideo crossmediowych oraz festiwali. Pisał m.in. dla The New York Times, Sight & Sound, Slate and Indiewire. Był wyróżniony w rankingu Chicago New City Film 50 w latach 2013, 2014 i 2016. Mentor Berlinale Talent Press. Profesor Crossmedia Publishing na Merz Akademie, Stuttgart. |
15:50 |
|
POROZMAWIAJMY!
|
16:00 |
|
Klikać czy nie klikać?
Sara Kolster
Sara Kolster jest niezależną reżyserką filmów interaktywnych i projektantką UX, specjalizującą się w digitalowym storytellingu. Podejmuje tematy istotne dla współczesnego społeczeństwa. W swojej pracy lubi łączyć różne media i techniki, od animacji i fotografii po wirtualną rzeczywistość. Jej prace są prezentowane na międzynarodowych festiwalach i wystawach w Amsterdamie, Sao Paulo, Tokio i Berlinie. |
16:40 |
|
Kino immersji, interakcji i baz danych
Roderick Coover
Profesor Filmu i Sztuki Mediów Temple University / Philadelphia, Pennsylvania. Jest twórcą i współtwórcą wielokrotnie nagradzanych dzieł zaprojektowanych dla ekranu 2D, kina interaktywnego, utworów z wykorzystaniem baz danych, instalacji wideo, środowisk immersyjnych, publikacji online z dziedziny sztuk medialnych i platform do gier, a także pionierem w tworzeniu pierwszych form kina interaktywnego i sztuk cyfrowych. www.unknownterritories.org |
17:20 |
|
Od zaprogramowania do automatyzacji: obliczeniowe narracje wizualne
George Legrady
Artysta i profesor, którego centrum zainteresowania stanowią badania i projekty eksperymentalne w dziedzinie wizualizacji danych, procesów algorytmicznych, fotografii obliczeniowej i instalacji interaktywnych. Twórca i kierownik Experimental Visualization Lab w California Nanosystems Institute / University of California, Santa Barbara. |
18:00 |
|
NETWORKING
|
8 października
|
|
MODUŁ 03
Można powiedzieć, że moduł zamykający stanowi spoiwo konferencji, łącząc wszystkie poruszone już wątki na nieco innym poziomie. Tu skupimy się na refleksji nad zmieniającymi się modelami finansowania filmów oraz koniecznością znalezienia sposobu monetyzacji treści cyfrowych i interaktywnych. Spróbujemy zastanowić się nad przyczynami zainteresowanie niektórych filmowców i instytucji finansujących czy inwestorów narracjami nielinearnymi, interaktywnymi, czy partycypacyjnymi i odpowiedzieć sobie na pytanie, kim są współcześni odbiorcy: gdzie, na czym i w jaki sposób oglądają filmy i inne treści audiowizualne? Jak ich doświadczają, jak się kształtuje ich uwaga, jakie są ich nawyki i z czego wynikają? To wszystko wiąże się oczywiście z dalszym pytaniem, o to, jak skutecznie dotrzeć do tej nowej widowni? Interesować nas będzie także sposób, w jaki nowe media narracyjne zmieniają procesy tworzenia dzieł, jak zmienia się w tym kontekście status twórcy (zwłaszcza wobec rozwoju sztucznej inteligencji i systemów uczących się), w jaki sposób zmieniają się zachowania uczestników kultury w dobie wirtualizacji życia społeczno-gospodarczego, jaką rolę pełni internet w procesach decyzyjnych uczestników kultury, a także, w jakim zakresie kultura oparta na dostępie wypiera kulturę opartą na posiadaniu. |
|
10:00 |
|
Model biznesowy cinematic VR: rewolucja czy ewolucja?
Marta Materska-Samek
Doświadczony kierownik projektów ICT, ekspertka w dziedzinie rynku kinowego oraz funduszy regionalnych, krajowych i europejskich. Autorka innowacyjnych projektów wprowadzających narzędzia ICT w obszarze edukacji i przemysłów kultury. Pracowała jako prezes Fundacji Rozwoju Kina i koordynator „Małopolskiej Sieci Kin Cyfrowych” – pierwszego współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego projektu cyfryzacji kin w Europie, wyróżnionego przez Parlament Europejski jako przykład w obszarze wyzwań dla kina europejskiego w dobie cyfrowej. |
|
10:40 |
|
Kino to doświadczenie
Patrick von Sychowski
REDAKTOR I ZAŁOŻYCIEL CELLULOIDJUNKIE.COM Patrick ma ponad dwie dekady doświadczenia w branży kinowej, zarówno jako obserwator, jak i praktykujący. Pełnił funkcję Senior Analyst ds. Screen Digest (obecnie IHS Markit). Następnie kierował rozwojem biznesu cyfrowego w Unique Digital i Deluxe Europe, po czym zdigitalizował Bollywood jako COO w Reliance MediaWorks. Jest współzałożycielem Celluloid Junkie oraz cenionym analitykiem i komentatorem branżowym, często zapraszanym na globalne wydarzenia, aby przewodniczyć i prezentować wszystkie kwestie związane z doświadczeniem na dużym ekranie. Patrick dzieli swój czas między Londynem i Berlinem. |
|
11:20 |
|
Modele biznesowe w mediach w czasach cyfrowej transformacji
Grzegorz Mazurek
|
|
12:00 |
|
POROZMAWIAJMY!
|
|
12:20 |
|
O światach wirtualnych z perspektywy ewolucyjnej, neuropoznawczej, metodologicznej i aksjologicznej.
Piotr Francuz
Prof. dr hab. Piotr Francuz, psycholog, kierownik Katedry Psychologii Eksperymentalnej oraz Perception & Cognition Lab; dyrektor Instytutu Psychologii Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II; członek Komitetu Psychologii PAN; stypendysta uniwersytetów amerykańskich i europejskich; autor, redaktor i współredaktor 22 książek oraz ponad 140 artykułów opublikowanych w obiegu międzynarodowym i krajowym; kierownik, opiekun naukowy i główny wykonawca licznych grantów badawczych; zainteresowany problematyką rozumienia przekazów audiowizualnych i wizualnych, w szczególności obrazów malarskich oraz percepcji i wyobraźni wizualnej i kinestetycznej w perspektywie poznawczej i neuropoznawczej. |
|
13:00 |
|
Powrót do przyszłości – interaktywne i wciągające formaty jako szansa storytellingu opartego na faktach
Katja Schupp
Katja Schupp jest profesorką na Wydziale Dziennikarstwa Uniwersytetu Johannesa Gutenberga w Moguncji. Jej główne obszary nauczania i badań naukowych to dziennikarstwo audiowizualne, transformacja i rozwój formatów audiowizualnych, storytelling, dziennikarstwo mobilne czy dziennikarstwo & opinia publiczna. |
|
13:40 |
|
JEDZMY!
|
|
14:40 |
|
OKRĄGŁY STÓŁ
MODERATOR & GOŚCIE SPECJALNI
Krzysztof Pijarski. Grzegorz Pochwatko, Ryszard Kluszczyński. |
|
16:00 |
|
Media Business Hub
Otwarte Sesja Pitchingowa
Celem sesji jest dyskusja nad innowacyjnymi pomysłami przedsięwzięć planowanych do realizacji przez studentów ostatnich dwóch lat studiów w PWSFTViT w Łodzi. Uczestniczyli oni w programie przedsiębiorczości MBS: „Media Biznes Startup” opartym na idei zespołów filmowych i kreatywnych startupów medialnych. Jako zainteresowani uruchomieniem własnej firmy lub planują starać się o dofinansowanie na swój projekt w PISF, Regionalnych Funduszach Filmowych, Venture Capitals lub od prywatnych inwestorów pracowali nad biznesplanami pod nadzorem doświadczonych mentorów m.in. Artura Kotowskiego, Teresy Szot-Gabryś, Mariusza Drożdża, Alicji Grawon-Jaksik, Marcina Malatyńskiego czy Joanny Wendorff- Ostergaard. |
9 października
9:30 |
|
LABORATORIUM NARRACJI WIZUALNYCH
konsultacje projektów konkursowych
Kierownicy pracowni Laboratorium Narracji Wizualnych będą konsultować projekty zgłoszone przez indywidualnych artystów i zespoły twórcze, przygotowujące się do konkursów ogłaszanych przez VNLAB Studios. Wybrani zwycięzcy wezmą udział w programach artystycznych i badawczych. Tylko projekty zarejestrowane i wybrane mogą być konsultowane. Jeśli Twój projekt zostanie wybrany – otrzymasz e-mail z potwierdzeniem. Pracownia AR/VR: Pola Borkiewicz / Jacek Nagłowski. Pracownia S3D: Piotr Matysiak. Laboratorium Form Interaktywnych: Krzysztof Pijarski. |